זכויות והטבות ברכישת מכשיר שמיעה לקשישים

חלק נרחב מאוכלוסיית לוקי השמיעה בישראל הם קשישים. למעשה, כ-30% מלוקי השמיעה הם קשישים ששמיעתם התדרדרה עם השנים, דבר טבעי שקורה לרוב בני האדם. במדינת ישראל, רוב האוכלוסייה המבוגרת היא אוכלוסייה המתבססת רק על כספי הפנסיה והביטוח הלאומי ואין ביכולתם לממן מכשיר שמיעה בעלות של כאלפי ואף עשרות אלפי שקלים מדי כמה שנים. קשיש שאין ביכולתו לממן מכשיר שמיעה יסבול מבעיית השמיעה שתשפיע על כל תחומי חיו – הוא יפסיק לצאת, יימנע מבילויים חברתיים, יימנע משיחות בחברה ובעצם יפסיק לחיות בעודו בחיים. במאמר נפרט לכם על זכויות קשישים בעת רכישת מכשיר שמיעה וכיצד ניתן לקנות מכשיר שמיעה מתקדם במחיר נמוך.

השלכותיהם של בעיות שמיעה אצל קשישים

לרוב, הביטחון העצמי של קשיש הוא ירוד, רובם מרגיש כנטל לחברה ואינם רוצים להתלבט יתר על המידה. מחקרים מראים כי 70% מאוכלוסיית הקשישים סובלים מבעיית שמיעה. קשיש הסובל מבעיית שמיעה ואינו מצויד במכשיר שמיעה יחשוש לפתח חיי חברה. אדם כזה ימנע מללכת להצגות וסרטים, לפתח שיחות עם אנשים בשל החשש לבקש מהדוברים לחזור על דבריהם מספר פעמים ובכלל ימנע מהתרועעות בחברה בשל הבושה בבעיית השמיעה המקשה עליו לתקשר עם הסובבים.

מצב כזה עלול לתסכל את הקשיש שכן חיי החברה בגיל הזה חשובים ביותר ותורמים רבות למצבם הנפשי בגילם המופלג. בזכות הטכנולוגיה החדשנית של היום ניתן להקל על אוכלוסייה זאת בעזרת מכשיר שמיעה. קשיש שיאלץ לקטוע את חיי החברה שלו בגלל מחסור בכסף וחוסר יכולת לממן מכשיר שמיעה עלול למצוא את עצמו בודד וללא תעסוקה ולכן החליט משרד הבריאות להשתתף ברוב ההוצאות של קשישים בעת רכישת מכשיר שמיעה.

משרד הבריאות מסבסד מכשירי שמיעה לקשישים

רכישת מכשיר שמיעה מלווה במספר הוצאות לא קטן ביניהם התייעצות עם צוות מומחים, בדיקות שמיעה, ציוד נלווה למכשירי שמיעה וההוצאה הגדולה ביותר – מכשיר השמיעה עצמו. מכשירי שמיעה נעים במחירים של החל מ-3,000 שקלים ועד 15,000 שקלים. עד שנת 2011 השתתף משרד הבריאות בסבסוד מכשירי שמיעה למבוגרים מעל גיל 65 בסכום של כ-850 שקלים בשנה. זהו אמנם סכום לא מבוטל, אך קשישים דלי אמצעים מתקשים להשלים את ההפרש שעולה על 2,000 שקלים למכשיר.

בשנת 2011 הגדיל משרד הבריאות את תקציב המימון של מכשירי השמיעה לקשישים ל-42 מיליון שקלים בעת שהחליט לממן את מכשירי השמיעה לקשישים בסכום שיעמוד על סך 3,126 שקלים למכשיר ב-3 שנים, דהיינו 6,252 שקלים לשתי האוזניים בכל 3 שנים. כאמור, ישנם מכשירי שמיעה שעלותם היא 3,000 שקלים ולכן כעת באפשרות כל קשיש מעל גיל 65 הסובל מבעיית שמיעה לקבל בעצם מכשיר שמיעה בחינם. אוכלוסייה בעלת תקציב כספי רחב יותר תוכל להוסיף מעט מכיסה ולרכוש מכשיר שמיעה מתקדם ביותר עם טכנולוגיות חדשניות כמו סינון רעשים, תוכניות וערוצי שמע.

חשוב לדעת כי כל קופות החולים בארץ מחויבות לעמוד בהסכם עם משרד הבריאות ולספק את ההחזר הכספי האמור. בשביל לממש הטבה זו על המטופל להמציא אישור מרופא אף אוזן גרון, תוצאות בדיקת השמיעה שביצע וחשבונית עבור רכישת מכשיר השמיעה. שימו לב כי קופות החולים השונות מעניקות הנחות נוספות מעבר להחזר הכספי של משרד הבריאות ועל כך נפרט.

ההנחות השונות בקופות החולים בעת רכישת מכשיר שמיעה לקשישים

בנוסף להשתתפות של משרד הבריאות ברכישת מכשיר שמיעה, קופות החולים ברחבי הארץ מעניקות הנחות שונות בתלות לביטוח של המטופל. נפרט על ההנחות של מבוגרים מעל גיל 65:

מאוחדת- בנוסף לסבסוד משרד הבריאות, מבוגרים מגיל 65 זכאים להחזר כספי של עד כ-1,600 ₪ וזאת בנוסף להנחת תדרים של 15% לכלל מבוטחי הקופה.
כללית- כל עמיתי הקופה ללא מושלם מעל גיל 65 יקבלו הנחת תדרים בסך 10%. מבוטחי מושלם זכאים להנחה של כ-24% בעת רכישת מכשיר שמיעה. בנוסף יקבלו את ההחזר ממשרד הבריאות ועל הסכום הנותר יקבלו החזר של 75% עד 1,075 שקלים.

כפי שקראתם, למרות מצבם הכלכלי הקשה של הקשישים בארץ, בזכות סבסוד משרד הבריאות אין כל סיבה שקשיש עם בעיית שמיעה לא ירכיב מכשיר שמיעה. הגיעו למכון תדרים כדי לשמוע במפורט על ההנחות המגיעות לכם ולהיוועץ עם צוות המומחים שיתאים לכם את מכשיר השמיעה בשבילכם.

הסדרים