מהו טווח הצלילים של קול

שמיעה היא למעשה חוש המאפשר לנו לקלוט קולות וצלילים באמצעות מערכת השמיעה, כאשר מערכת השמיעה האנושית בנויה בצורה כזאת המאפשרת לנו לאתר שינויים מהירים בעוצמה ותדירות הקול. טווח הצלילים של קול ועוצמת הקול נמדדים ביחידות של דציבל (עוצמת הקול) וביחידות של הרץ (תדירות הקול). טווח השמיעה הנורמאלי של האדם הינו בטווח שבין 10 ל-150 דציבלים, כאשר טווח התדרים אותו מסוגלת האוזן האנושית לקלוט נע בין 10 ל-20,000 הרץ.

מאפייני הקול וירידה באיכות השמיעה

לכול קול שתי תכונות עיקריות: גובה הצליל הידוע גם בשם תדירות הקול ו – עוצמת הקול. מנגנון השמיעה בגוף האדם מסוגל "לקלוט" קולות הנעים בתדירות שבין 10 ל-20,000 יחידות הרץ, כאשר טווח הדציבלים של הקול נע בין 10 ל-150 דציבלים. ירידה באיכות השמיעה מסווגת למספר דרגות חומרה, כאשר הדרגה הנמוכה ביותר הינה ליקוי שמיעה קלה או מתונה הגורמת לירידה של עד 25 דציבלים מסף השמיעה הנורמטיבי ואילו דרת ליקוי שמיעה חמורה הינה ירידה של מעל 70 דציבל מסף השמיעה.
במלים פשוטות, אדם הסובל מליקוי שמיעה קל או מתון יתקשה לשמוע צלילים המצויים בטווח הדציבלים אותם אדם נורמטיבי אשר אינו סובל מירידה באיכות השמיעה מסוגל לקלוט באוזניו.

ירידה באיכות השמיעה

חשוב לציין ולהבהיר שירידה באיכות השמיעה הינה תופעה שכיחה ונפוצה ממנה סובלים כ-חצי מיליארד איש מסביב לעולם מדי שנה ובחלק גדול מהמקרים, ליקויי שמיעה נובעים כתוצאה מגיל כרונולוגי. יחד עם זאת, ישנן לא מעט סיבות העלולות להוביל לירידה באיכות השמיעה בקרב ילדים, בני נוער ונשים וגברים צעירים בטווח הגילאים שבין 18 ל-60.

ירידה באיכות השמיעה עלולה להיות מזערית עד כדי כך שרבים מאיתנו אינם מודעים כלל וכלל לירידה באיכות השמיעה. בחלק מהמקרים, לקות שמיעה קלה או מתונה הבאה לידי ביטוי בירידה של עד 25 דציבלים מסף השמיעה הנורמטיבי, עלולה להוביל לליקויי שמיעה בדרגות חמורות יותר ולכן חשוב ומומלץ לאפיין ולאבחן את סוג הליקוי ממנו אתם סובלים עוד בתחילת הדרך ולהתאים לו את הפתרון הטיפולי הנדרש.
את האבחון המקדים של הירידה באיכות השמיעה תוכלו לבצע באמצעות בדיקות שמיעה שגרתיות המתקיימות במכונים אודיולוגיים שונים ברחבי הארץ וזאת לאחר הפניה רפואית מטעמו של רופא אף אוזן גרון.

ליקויי שמיעה

ליקוי שמיעה בדרגות חומרה שונות, מסווגות לרוב לשלושה סוגי ליקוי עיקריים, ליקוי שמיעה הולכתי, ליקוי שמיעה עצבי וליקוי שמיעה מעורב המשלב בעיות שונות באוזן החיצונית, הפנימית והתיכונה. במידה וגם אתם נדרשים להגביר את מקלט הטלוויזיה בזמן האחרון על מנת לשמוע או להבין את הנאמר במכשיר או גם אתם חשים ירידה בשמיעה המתאפיינת בכך שאתם לא ממש מצליחים להבין את הדברים הנאמרים לכם על ידי דובר הנמצא קרוב אליכם.

אנו ממליצים גם לכם לפנות בהקדם לרופא אף –אוזן – גרון על מנת לקבל הפניה עבור בדיקת שמיעה במכון אודיולוגי הקרוב למקום מגוריכם – קראו מידע נוסף על בדיקת שמיעה כאן

הסדרים