בדיקת שמיעה לילדים ותינוקות

בדיקות שמיעה התנהגותיות לילדים בתדרים

בדיקות שמיעה לילדים ותינוקות נערכות בתדרים בסניף כפר סבא בלבד

בטלפון 054-90-15-703

(מכון פרטי. ללא השתתפות הקופות)

"מדיקל השרון" רחוב אלי הורביץ 12 קומה 3 חדר 13

בדיקת שמיעה לילדים החל מגיל שנה ועד גיל 6

טימפנומטריה עלות גיל הנבדק קלינאים זמן בדיקה
תוספת 50 ש"ח 350 מבוגר 6-120 1 30 דקות
תוספת 50 ש"ח 400 ילד 1-6 2 30 דקות

בדיקות שמיעה לילדים מחוץ לקופות החולים נעשות באופן פרטי בעלות של 400 ש"ח בחדר בדיקה מותאם לילדים עם שולחן, כסאות ומשחקים מיוחדים ומנורות עם דמויות בזמן השמעת הצלילים. ומתבצעות ע"י 2 קלנאיות תקשורת מנוסות. היתרונות: זמינות בין מיידי עד מספר ימים, בדיקה ידידותית לילד במכון פרטי.

הצורך בהתייחסות קלינית נפרדת בשביל בדיקת שמיעה לילדים קטנים, נוצר בגלל הקושי לקבל מהם נתונים ברורים על שמיעת הצלילים. תינוק בן מספר חודשים אינו מסוגל להגיב בכל פעם שהוא שומע צליל, וכמובן שלא לחזור על מילים. לכן מטרת הבדיקה ההתנהגותית בגיל רך נועדה לקבל מידע כללי על יכולות השמיעה של הרך הנולד. כשנזדקק למידע מפורט ומדויק, נאלץ לבצע שהיא בדיקה יסודית – ABR.

בדיקת שמיעה לילדים בודקת כל סוגי הצלילים (התדרים) הנבדקים גם אצל מבוגרים, אך ההבדל הוא שלא מתבצעת בדיקת דיסקרימינציה (חזרה על מילים חד-הברתיות). אופן ביצוע בדיקת שמיעה לילדים משתנה בהתאם לגיל והרמה ההתפתחותית של הילד.

 

בדיקת שמיעה לילדים ותינוקות

שיטות בדיקה נפוצות על פי גילאים

בדיקת (VDL (Voice Detection Level

בדיקות שמיעה לתינוקות מתבצעות בבית חולים מגיל 3-4 חודשים, ובה מושמעים צלילים שונים, בעיקר מילים, שמות, שירים, קולות של חיות ועוד דרך רמקולים. בבדיקה בודקים מהי העוצמה החלשה ביותר שבה נראה שהתינוק מגלה את קיומו של הצליל. התגובות המתקבלות אצל התינוק אשר מעידות על שמיעת הצלילים הן: מצמוץ, הפסקת פעילות, ועוד. בדיקת שמיעה זו מצריכה בודק מנוסה אשר יידע לזהות גם תגובות קטנות ומעודנות של התינוק, לכן מומלץ להיעזר במכון לבדיקת שמיעה לילדים ותינוקות שיש לו ניסיון בתחום והוא מתמחה בסוגי בדיקות אלו.

בדיקת visual reinforcement audiometry) VRA)

בדיקת שמיעה לתינוקות המתאימה לשלב התפתחותי מאוחר יותר של הינקות, בערך בגיל חצי שנה ומעלה, בגיל שהתינוק מסוגל להפנות את ראשו לכיוון מקור הצליל. הבדיקה מבוססת על עקרון ההתניה. בדרך כלל התינוק יושב על ברכיו של ההורה במרכז החדר האטום מצדדיו ממוקמים רמקולים וכן קופסאות חלולות שניתן להאיר אותן ובתוכן בובה. הבודק קורא לילד בשמו, אומר מילים בסיסיות, משמיע שירים, קולות של בעלי חיים ועוד. בכל פעם מושמעים הקולות מרמקול אחר. כאשר הילד מסובב את ראשו אל עבר הרמקול שממנו נשמע הקול, נדלקת הקופסא עם הבובה. זהו חיזוק חיובי הניתן בתגובה להפניית הראש לצד הנכון. כך ניתן לבדוק מהו סף השמיעה לדיבור.

Play audiometry

בדיקת שמיעה לילדים זו מבוססת על עקרון ההתניה אך להבדיל מקודמתה, היא דורשת מהילד שיתוף פעולה ברמה גבוהה יותר. בכל פעם שהילד שומע צליל, עליו לבצע פעולה מסוימת. בשיטה זו נעזרים במשחקים מסוגים שונים כגון לגו וקוביות. לדוגמא, בכל פעם שהילד שומע צליל עליו להוסיף עוד קובייה למגדל. בדיקה זו מאפשרת לבדוק את סף השמיעה לצלילים בהולכת אוויר (דרך אוזניות).

בדיקות דיבור באמצעות תמונות או חפצים

בבדיקה זו מועברת לילדים אשר מסוגלים כבר להצביע על חפץ או תמונה. הבודק אומר מילה, הילד שומע אותה ברמקול או באמצעות אוזניות ועליו להצביע על החפץ או התמונה המייצגים אותה מתוך סט של מספר פריטים. בבדיקות אלו נבדק סף השמיעה לדיבור בהולכת אוויר ובהולכת עצם.

מדוע כה חשוב לערוך בדיקות שמיעה לילדים?

אבחון שמיעתי נכון ומלא בגיל מוקדם ככל האפשר, הכולל בדיקה התנהגותית המתבצעת על ידי בודק מיומן ובדיקות אובייקטיביות נוספות, מאפשר שיקום שמיעתי טוב לילד. ככל שהילד ישוקם בגיל צעיר יותר, כך יגדלו סיכוייו להתפתחות שפתית, רגשית וחברתית תקינה

כדי שבדיקת השמיעה תצליח ותניב תוצאות מדויקות יותר, אנו ממליצים להורים

  1. להיבדק בזמן שהילד ערני ומרוכז.
  2. להימנע מהסחות דעת אפשריות – לכבות טלפונים, לא להיכנס לבדיקה עם אוכל או צעצועים שאינם קשורים לבדיקה.
  3. להכין את הילד לבדיקה – לתרגל בבית התניה באמצעות משחק או זריקה של חפץ לתוך קופסא כאשר הוא שומע צפצוף, ומומלץ לתרגל הרכבה של אוזניות

אנו בתדרים עושים בדיקת שמיעה לילדים באופן פרטי כאשר אנו מתמחים בכל סוגי הבדיקות הנ"ל – לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים
הסדרים