הקשר בין בדיקת שמיעה ללקויות בדיבור

הקשר בין התפתחות השמיעה לבין התפתחות הדיבור בשנות חייו הראשונות של הילד, הוא קריטי. ילדים לומדים להשתמש בשפה על ידי האזנה להרגלי הדיבור של האנשים שסביבו. כאשר תינוק מאבד את השמיעה שלו זה מזיק להתפתחות המוקדמת שלו. כיוון שלקות השמיעה מונעת מהילד לשמוע בעקביות את צלילי השפה, יכולתו ללמוד את השפה ולדבר באופן שוטף וברור, כפי שתעיד כל קלינאית תקשורת, נפגעת.

מהם ליקויי שמיעה ודיבור?

ליקויי שמיעה ודיבור יכולים להשפיע על כל אחד, ילדים ומבוגרים כאחד. יש סיבות רבות לליקויים אלה, חלקם פיזיים, התפתחותיים וחלקם כתוצאה ממחלה. בכול מקרה יש דרכים רבות לטיפול בלקויות אלה.

1. ליקויי שמיעה

ליקוי שמיעה הוא מצב שבו האדם לא יכול לקלוט צלילים דרך האוזניים. זה יכול להיות מצב משתנה או קבוע. רמות אובדן השמיעה יכולות להשתנות מ׳כבדות שמיעה׳ לחירשות מוחלטת.

אובדן שמיעה יכול לנבוע משני גורמים:
– ליקוי שמיעה שקשור לבעיה בהעברת הצליל:
o מתעלת האוזן
o מעור התוף
o מהאוזן התיכונה

– ליקוי שמיעה שקשור לבעיה תחושתית עצבית
o בעיה באוזן הפנימית, בעצבי האוזן או בשניהם

– אובדן שמיעה יכול לנבוע ממגוון רחב של דברים, כולל:
o מום באוזן
o זיהום באוזן
o אלרגיות
o גידולים
o שעוות אוזניים
o טרשת האוזן (אוטוסקלורוזיס – otosclerosis) – הגורמת לחרשות. הפרעה תורשתית הקשורה לזיהום דלקתי כרוני במעטפת הפנימית של האוזן הגורמת לספיגת עצם.
o חשיפה לרעשים עזים
o פגיעת ראש
o וירוס או מחלה
o הזדקנות

בעיות אלה יכולות להשפיע על האוזניים. הטיפול יכול לכלול במקרים מסוימים ניתוח, או שימוש בעזרי שמיעה או שתלים שבלוליים, שיקום אודיולוגי או אורלי.

2. ליקויי דיבור

ליקוי בדיבור, שנקרא גם הפרעת תקשורת, הוא מצב שבו האדם מתקשה ליצור צלילים כראוי. ליקויי דיבור משתנים מקושי מדי פעם בהפקת הצלילים ועד לאי יכולת להפיק צלילים כלל וכלל. תסמינים של ליקויי דיבור כוללים:
o גמגום
o הוספת צלילים ומילים נוספות
o הארכת המילים
o עיוות צלילים בעת הדיבור
o תסכול גלוי בניסיון לדבר
o לקיחת הפסקות תכופות בניסיון לתקשר
o בעיות לבטא כראוי מילים
o בעיות בהפקת הקול

ליקוי בדיבור יכול להיגרם על ידי דברים רבים, כגון:

  • הפרעות בהתפתחות
  • הפרעות נוירולוגיות
  • תסמונת גנטית
  • אובדן שמיעה
  • מחלה

יש הפרעות דיבור קלות שנעלמות לאחר זמן. מטרת קלינאי התקשורת היא לשפר את ביטוי המילים ולחזק את מיתרי הקול והשרירים המשמשים לדיבור.
דוגמה: ילדים עם שמיעה לקויה נאבקים בשמיעת צלילי דיבור שקטים או רכים כמו ׳ש׳ או ׳פ רכה׳. לכן הם עשויים שלא להשתמש נכון בצלילים אלה כשהם מנסים לדבר. כתוצאה מכך קשה יהיה להבין את הדיבור של הילד.

אוצר מילים ומבנה המשפט

מקרים של אובדן שמיעה מאופיינים בכמה תכונות:

  • האטה בהתפתחות אוצר המלים של ילדים אלה
  • קושי בהבנת מילים בעלות מספר רב של משמעויות (כמו ׳מיטה׳ או ׳מיתה׳)
  • קושי בשימוש נכון במבנה המשפט
  • נטייה רבה להשתמש במשפטים קצרים ופשוטים כדי לתקשר

ביצועים בבית הספר

המחסומים הנוספים שמציגה לקות השמיעה עשויים להסתיים בביצועים אקדמיים ירודים בקרב ילדים אלה. ילדים לקויי שמיעה נוטים יותר להיאבק עם קריאה ומתמטיקה, בהשוואה לבני גילם השומעים. ללא טיפול מתאים, ליקוי שמיעה בגיל המוקדם עלול להמשיך ולהשפיע על האדם לאורך כל חייו, ולהשפיע לרעה על התפתחותו האקדמית והחברתית.
לעומת זאת, זיהוי וטיפול בליקוי שמיעה בשלב המוקדם, יכול לרסן השפעה שלילית זו.

עזרה לבעיות שמיעה

טיפולים רבים ושונים עוזרים למקרים של בעיות שמיעה. מכשירי שמיעה ושתלים שבלוליים מגבירים צלילים ומציעים יכולת שמיעה טובה יותר. טכניקות אחרות, כמו קריאת שפתיים, יכולות גם הן לעזור לילד ללמוד ולהסתגל ללקות השמיעה. התערבות מוקדמת בילדים, לפני גיל חצי שנה, יכולה לעזור להם להתפתח וללמוד בקצב דומה לבני גילם. מכיוון שילדים עם ליקויי שמיעה לומדים את מיומנות השמיעה, ולאו דווקא עסוקים בהחלמה מהלקות שלה, הליך זה נקרא – האביליטציה (habilitation), כלומר אפשור של השמיעה.

עבודה עם קלינאי תקשורת יכולה לעזור למזער את העיכובים ההתפתחותיים ולעזור לילד לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

הסדרים