מחלקת טינטון וסחרחורות

מחלקת טינטון וסחרחורות בתדרים

המחלקה מאפשרת לתת פתרונות בתחום הטינטון והסחרחורות בעזרת התאמת מכשירי שמיעה, תרופות, וטיפולים נוספים

מהו טינטון

הגדרת טינטון הינה – תחושה של רעש או צלצול באוזניים מכל מגוון קשת התדרים והעוצמות זה יכול להתבטא בכל מיני צורת כגון צלצולים, זימזומים, שאגות, שריקות או נקישות.
זוהי בעיה מאוד נפוצה, טינטון משפיע על כחמישית מהאוכלוסייה כלומר אחד מכל חמישה אנשים יסבול מזה, טינטון לרוב אינו מתעורר מעצמו, אלא הוא סימפטום של מצב אחר, כגון אובדן שמיעה כתוצאה מפגיעת רעש או הזדקנות, פגיעה באוזן או הפרעה בזרימת הדם בגוף.

הגורמים

בגדול לא ניתן להצביע באופן ישיר וחד משמעי על מה שגורם לטינטון, איך לפי מחקרים רבים פגיעה בתאים הפנימיים של האוזן הפנימית (הכוכליאה) תהווה סיבה טובה להתעוררות הסימפטום הקשה הזה, ישנם בתוך האוזן שערות זעירות מאוד שאחראיות על העברת הפולסים החשמליים שנוצרים מכנית מתנועת גלי הקול והפיכתם לגלים חשמליים שהמוח יודע לקרוא, שבירה או מוות של תא שערה כזה יכול לגרום “לדליפה” של פולסים אקראיים שיתרגמו במוח למה שנקרא “תופעת הטינטון”.

האבחון

אבחון טינטון מתבצע דרך סדרת בדיקות שחלקן קשורות באופן ישיר לסימפטום כגון אפיון טינטון ובדיקות התפקוד האנטומי של האוזן. ובדיקות אחרות שמכוונת למציאת מקור הבעיה כגון בדיקת שמיעה מקיפה, בדיקת הצטברות פקקים בתעלה, בדיקת BERA לתפקוד עצב השמיעה ועוד’..

בדיקת אפיון טינטון שהזוכרה הינה בדיקת בעלת חשיבות מרובה בהבנת התנהגות התופעה באופן סובייקטיבי ובכך התאמת טיפול אישי, דרך בדיקה זו המטפל מגדיר בין היתר את תדר ועוצמת הטינטון שממנו סובל הנבדק, לאחר שפוענחו חלקים אלה ואחרים מהתופעה המטרידה, מתבצעת התאמה טיפול ממוקד ואישי כגון מתן רעש שממסך את הטינטון ונותן למטופל תחושת הקלה ושליטה על התופעה.

כיצד ניתן לטפל בטינטון?

טיפול אבסולוטי וחד משמעי אין לתופעת הטינטון המתפשטת, אך ישנם מספר גישות טיפוליות שבמקרים רבים מטיבים עם החולה ולפעמים גם יכולים להעלים את הבעיה

טיפולים להקלה

אלה טיפולים חשובים ומאוד יעילים יחסית, שמטרתם להקל את הסימפטום ולתת ללקוח הפוגה ותחושת הקלה, הם כוללים: נוגדי דיכאון וחרדה, טיפול בליקוי שמיעה דרך מכשירי שמיעה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), היפנוזה, מכשירי מיסוך שמחוללים רעשי רקע ותרופות שמרחיבות כלי דם.

טיפולים מרפאים

טיפולים אלה מכוונים לריפוי וטיפול בבעיה ולא רק הקלה בסמפטום עצמו, והם כוללים: הסרת גידול (במידה וזה הגורם לטינטון), הסרת שעווה באוזן, טיפול בזרימת דם לא תקינה בגולגולת, הפסקת תרופה או תרופות שגרמו לטינטון, וטיפול באמצעות איזון מטאבולי – שמטרתו ליצור רגנרציה של תאי עצב שנפגעו במערכות שיווי המשקל והשמיעה.

טיפולים נוספים

דיקור יבש

פעילות מוגברת של שרירי הצוואר, הפנים והעורף עלולה לגרום או לתרום לתופעות כמו טינטון, סחרחורת, כאבי ראש וצוואר, וגם לכאבי אוזניים.

באמצעות שיטה המכונה "דיקור יבש" (או דיקור מערבי) ניתן לשחרר את השרירים הללו ולהביא מזור למטופלים.

בטיפול זה  מאתרים "נקודות הדק" המצויות בתוך שרירים אלו, ומשחרר אותן ע"י החדרת מחט דקה לתוך הנקודות.

שילוב שיטה זו עם שיטות טיפול אחרות יכול להועיל ולהקל על התסמינים של המטופלים.

פיזיותרפיה

טיפולים פיזיותרפיים יכולים לעזור לסובלים מסחרחורת. טיפולים מיוחדים המניעים את משקעי הסידן ממקומם מבוצעים במרפאהשל ד"ר חימוף במקרה של BPPV ויכולים להביא להקלה ניכרת תוך ימים. שיקום של מערכת שיווי המשקל יבוצע ע"י פיזיותרפיסט. אימון וחיזוק המערכות התורמות לשיווי המשקל מאפשרים חזרה מהירה לתפקוד.

מאמרים נוספים
הסדרים