כיצד נדע אלו מכשירי שמיעה מומלצים עבורנו

הבעיה המכונה "ליקוי שמיעה" טומנת בחובה עולם רפואי נרחב. כל אדם בעל ליקוי שמיעה סובל ממנו בצורה שונה. הגורמים האפשריים לבעיית שמיעה הם רבים, השפעת גורמים אלו על תפקוד מערכת השמיעה משתנה מאדם לאדם וכמו כן חומרת בעיית השמיעה מחולקת לרמות שונות המאופיינות בתדרים ובעוצמות אותם מתקשה האדם לשמוע. בהתאם למגוון הרחב של סוגי בעיות השמיעה קיים גם מגוון רחב של סוגי מכשירי שמיעה. לא כל המכשירים מתאימים לכל בעיות השמיעה ולכל סוגי האנשים. במאמר זה נתמצת את העקרונות המנחים את צוות תדרים בעת התאמת מכשיר שמיעה עבור אדם מסוים ונפרט איזה מכשיר שמיעה מומלץ לכל אדם בתלות לבעיית השמיעה ממנה הוא סובל ואלמנטים נוספים.

סוגי בעיות השמיעה השונים

אמנם מערכת השמיעה הינה מערכת מורכבת הבנויה מ-3 חלקים עיקריים וניתן לחלק את בעיות השמיעה השונות בהתאם לפגיעה הפיזית באוזן, אך פגיעות שונות במערכת זו עשויות להביא לאותה רמה של ירידה בשמיעה ולכן הפרעות השמיעה מחולקות לפי רמת הירידה בשמיעה ולא לפי הסיבה לאותה ירידה.

ליקוי שמיעה מינימאלי – הפרעת שמיעה של עד כ-15 דציבלים, הלוקה לעתים יתקל בקושי לשמוע צלילים חלשים. במקרה זה יש לשקול פגישה עם קלינאי תקשורת.
ליקוי שמיעה קל – קושי לשמוע צלילים החלשים מ-30 דציבלים. הסובלים מליקוי בינוני מתקשים לשמוע דיבור רגיל של אדם ושומעים בעיקר את הצלילים והעיצורים החזקים שבדיבור (כמו ד', ג', ז', ב').
ליקוי שמיעה בינוני – סף השמיעה מתחיל ב-30-50 דציבלים. לסובלים מהפרעה זו אין יכולת לשמוע את צלילי הדיבור במהלך שיחה שקטה.
ליקוי שמיעה חמור – קושי בשמיעת צלילים החלשים מ-50-70 דציבלים. בהפרעה זו הסובל לא יהיה מסוגל לשמוע את צלילי הדיבור של שיחה רגילה.
ליקוי שמיעה עמוק – סף השמיעה מתחיל ב-70 דציבלים. אין יכולת לשמוע דיבור או צלילים אחרים. לשם המחשה, הסובל יתקשה לשמוע צלילים החלשים מעוצמת צליל של מכסחת דשא.

 

התאמת מכשירי השמיעה בהתאם לסף השמיעה

בנוסף לחלוקת בעיית השמיעה לפי סף השמיעה קיימת גם חלוקה לפי התדרים שאותם לא שומע הסובל מהבעיה. התאמת מכשיר השמיעה תלויה גם במפורט לעיל וגם בתדרים אלו. ההתאמה תבוצע על ידי צוות מקצועי של מכון תדרים בה יותאם המכשיר למטופל בהתאם לאלמנטים אלה ונוספים עליהם נפרט בהמשך. ראשית נציג בקצרה את מכשירי השמיעה השונים:

מכשיר BTE – מערכת השמע וההגברה של מכשיר זה נמצאים בקופסא קטנה הממוקמת מאחורי האוזן. למנגנון מחוברת אוזניה הממלאת את אפרכסת האוזן בצורה המותאמת אישית עבור כל משתמש. מכשיר שמיעה זה מתאים לכל רמות ליקויי השמיעה.
מכשיר ITC – מכשיר זה ממוקם כולו בתעלת האוזן ובאפרכסת. המכשיר מתאים להפרעות שמיעה מדרגה מינימאלית עד בינונית.
מכשיר CIC – מדובר במכשיר הקטן ביותר המוכנס כולו לתעלת האוזן. מכשיר זה אינו מתאים לליקוי שמיעה חמור אך מומלץ ביותר לבוגרים עם ליקוי שמיעה מדרגה נמוכה יותר.

מכשיר שמיעה מומלץ בתלות לקריטריונים שונים

מעבר לאלמנטים הבריאותיים שהזכרנו קיימים אלמנטים נוספים המשפיעים על סוג מכשיר השמיעה המומלץ עבורכם.

גיל – גיל המשתמש עשוי להשפיע בכמה צורות על בחירת מכשיר השמיעה. ראשית, גופם של ילדים עד גיל 18 גדל בקצב מהיר. קצב הגדילה של הילד מתבטא גם בתעלת האוזן – הגודל והמבנה שלה משתנים במהלך השנים. מסיבה זו מכשירים מסוג ITC ו-CIC הממוקמים בתעלת האוזן לא יתאימו לילדים בשל הקצב שבו יהיה נדרש לרכוש מכשיר חדש המותאם לגודל תעלת האוזן. ההיבט השני שבו משפיע הגיל על בחירת המכשיר הוא קלות התפעול שלו – המכשירים הקטנים מסוג ITC ו-CIC הם קטנים וכך גם כפתורי התפעול שלהם, מסיבה זו הם לא יתאימו למבוגרים וגם לא לילדים.
מבנה האוזן – תעלת אוזן צרה מדי או רחבה מדי תשלול את האפשרות למכשיר שמיעה תוך אוזני ותחייב את המשתמש להשתמש במכשיר מסוג BTE. בנוסף, מכשירי השמיעה התוך אוזניים אינם מתאימים לאוזניים מפרישות.
אורח החיים – הטכנולוגיה המתקדמת של מכשירי השמיעה מאפשרת לחלק את סוגי המכשירים השונים לפי התאמתם לאורח חיים שונה. ישנם מכשירי שמיעה המתאימים לאנשים המבלים את רוב זמנם בסביבה רועשת – המכשיר משתמש במספר רב של מיקרופונים ובכך מסוגל למקד את מקור השמיעה בזווית מסוימת ולהתעלם משאר הרעשים. בנוסף, קיימים מכשירי שמיעה עם טכנולוגיית סינון רעשים שנועדה לאנשים הנמצאים בסביבה רועשת.

התאמת מכשיר שמיעה הוא הליך מורכב הכרוך בשיקולים רבים. אמנם בקריאת מאמר זה רכשתם ידע רב בנושא אך אין להסתמך על כך בשביל להחליט בעצמכם איזה מכשיר שמיעה מומלץ עבורכם. צוות תדרים ילווה אתכם בעת התאמת מכשיר השמיעה המומלץ עבורכם בהתחשב בקריטריונים המורכבים שחלקם צוינו לעיל.

הסדרים