בדיקת הדים קוכליאריים

הבדיקה נערכת בשני מקרים

  1. זיהוי מוקדם של ליקוי שמיעה אצל תינוקות
  2. אבחון ליקוי באוזן הפנימית

רקע על בדיקת הדיים

בדיקת הדיים קוכליאריים היא בדיקה בעלת רגישות גבוהה שמטרתה זיהוי נזק באוזן הפנימית. הבדיקה נועדה להעריך על תפקוד השבלול בתוך האוזן. הבדיקה אינה קשורה לרמת איכות השמיעה של הנבדק, מטרת הבדיקה לאתר תיפקוד האוזן הפנימית. מדובר בבדיקה טכנית ומדוייקת שנתוניה אינם תלוים ביכולת של הנבדק. רגישותה של הבדיקה מאוד גבוהה והיא מסוגלת לאתר נזקים מאוד קטנים, שלמרות שאינם משפיעים על השמיעה כפי שמראה בדיקת השמיעה הם מראים על נזקים שישפיעו בעתיד על איכות השמיעה.

הבדיקה הינה מעולה לאבחון בעיות בשמיעה אצל ילדים ותינוקות. משנת 2010 הבדיקת היא חובה בכל בתי היולדות. הבדיקה מתבצעת ביום הראשון ללידת הילוד, במידת האפשר בזמן השינה.
הבדיקה אינה יעילה כאשר לנבדק ישנה מחלה של האוזן התיכונה במידה וישנה מחלה הבדיקה לא תוכל לשקף את מצב האוזן הפנימית. מחלה שכזו עלולה לשבש את מדידת הפלט האקוסטי עליו מסתמכות תוצאות הבדיקה

תהליך הבדיקה

בדיקת הדיים אינה בדיקה פולשנית ואינה כרוכה באי נוחות מצד הנבדק.

במהלך הבדיקה מניחים אוזניה קטנה בפתח אוזנו של התינוק ובאמצעותה משמיעים צלילים עדינים. במצב של שמיעה תקינה מוחזר הד למיקרופון המחובר לאוזנייה, וזה מודד את עוצמתו. כאשר ההד חלש מאד, או אינו קיים, מתעורר חשד לליקוי.
במידה שאין כלל הד, מתבצעת בדיקה נוספת ביום השני לשהייה בבית היולדות. גם אם תוצאות הבדיקה מעידות על בעיה, עדיין לא ניתן להסיק מכך שהילד סובל מאובדן שמיעה.

סוג הבדיקה הזו אינה מתבצעת כרגע בתדרים!

הסדרים